Wednesday, June 16, 2010

Dentuman Rasa: Sepi

Sebagaimana ketika kita masih muda, kita sangat kesepian kerana kita tidak mempunyai banyak teman dan sekarang ketika kita sudah dewasa, kesepian tampak jauh lebih buruk. Aku tidak tahu bagaimana mahu menjelaskannya. Ini tidak mudah sama sekali kerana semakin lama waktu berlalu, semakin aku merindukannya.

Saya punya persoalan. Jika kita boleh mencintai seseorang dengan begitu mendalam, bagaimana kita akan mampu menanganinya satu hari ketika kita terpisah? Jika perpisahan adalah sebahagian dari kehidupan dan kamu tahu perpisahan adalah yang terbaik, mungkinkah kita bisa mencintai seseorang dan tidak pernah takut kehilangan mereka?

Pada masa yang sama saya juga tertanya-tanya, apakah mungkin, kita boleh hidup sepanjang hidup kita tanpa ada cinta sama sekali? Saya hidup dengan itu dan saya tahu betapa seksanya merasa kesepian. Saya takut itu akan terus menyeksakan.

11 comments:

attyfir said...

owh ni cerpen ke el ..

oli said...

saya takut SEPI...saya takut KESUNYIAN dan saya lagi takut KESEORANGAN...

shahirahkhairudin said...

persoalan yang sulit dan rumit.. nak jawab soklan last tuh.. kita tak kan boleh hidup tanpa cinta sedangkan lahirnya kita ke dunia ini juga adalah atas dasar cinta..

awww!!! cinta.. *mood gedik santai*

malinasiam said...

saya XSUKA sepi!!!
sobs

malinasiam said...

aku xsuka perpisahan
kerana perpisahan menyakit kan
selagi aku blh sabar
aku akan stay!!!
aku perlu kan cinta dalam hidup
japs
sengal kan coment aku
tapi tu yg aku rasa skg!!!
hahahha

'AQILAH said...

:)

MR. SYAH said...

kadang2 sepi itu indah dan tenang tapi kadang2 sepi juga buat kita rasa resah dan gundah serta kesorangan..

Ms Haslina said...

bila da beranak dua...da lupa apa itu sepi...

Unknown said...

kesiannye sepi...jgn lupa tgk filem sepi...hehe

akira sendoh said...

sepi tu kdg2 bgs untuk menenangkan hati kita...:)

epulafea said...

:: sebab itulah kita perlu meraikan saat-saat ini.

bagaimana jika kesepian itu terlalu lama sehingga tiada beda rindu dengan kesepian? bagaimana jika ia tidak membawa makna lagi?

jadi ya, "cherish every moment" kerana suatu hari nanti apabila sudah kehilangannya kita takkan kecewa kerana kita memanfaatkan sedikit waktu yang terluang itu.