Saturday, May 30, 2009

Motivasi: Kejayaan Bergantung Pada Individu by Anuar Kamaruddin

Masih ingat dengan posting ini [klik], so semalam last untuk komen posting tu. Jadi hari ni saya akan mengulas setiap satu komenan yang diberi. Dan terima kasih yang memberi komenan itu. Berikut adalah komenan Anuar Kamaruddin [Blog Anuar]:

"kejayaan nih ikut individu tu sendiri...dan kejayaan tu byk cabangnya bukan dr segi kekayaan,populariti,kerjaya hebat n so on-so on...

ada yg pakai kete besar then pk diorang dah berjaya

ada yg pk dia cantek, dia berjaya pikat semua orang dan tunduk bawah dier

ada yg pk dia berjaya kalau org len percaya pada dia yg dia betul walaupun sbnrnya dia salah

apa2pun kejayaan, selalunya org yg fikir dia berjaya sbb dia berpuas hati dengan kejayaan dia sendirias simple as that

my opinion sajo...ngee :D"

Pendapat Anuar itu ada betulnya. Kejayaan itu begantung pada diri seseorang itu sendiri untuk menilai. Sebab dia sendiri yang tahu sama ada dia dah berjaya dalam hidup dia atau belum. Atau dia sendiri masih terkial-kial mencari ruang untuk berjaya dalam dunia yang sangat singkat ini.

Ada orang pakai kereta besar then kata dah berjaya. Selalu orang yang pakai kereta besar dan tayang-tayang kat orang kata dia dah berjaya is orang multilevel marketing. Itu cara dia menunjukkan kejayaan untuk attract orang berjaya macam mereka dalam bidang itu. Dan di situ mereka sudah dianggap berjaya, walaupun orang-orang yang membantu dibawahnya banyak yang gagal untuk berjaya seperti mereka.

Pada Anuar kecantikan itu juga sudah dianggap berjaya. Dan tidak salahnya semua itu. Kecantikan yang dikurniakan harus dibina dengan pakej yang lengkap. Akhlak yang baik, pakaian yang cantik, kebijaksaan dan tutur kata yang sungguh sopan serta elok pengangan agamanya. Kerana semua itu adalah pinjaman. Jangan risau kepada semua orang yang tak cantik dan tak kacak seperti saya. Semua ni pinjaman je. Nanti kat akhirat kita minta tukar yang lain erk. Dan kepada mereka yang menggunakan pinjaman ini untuk kepentingan atau kemewahan hidup, saya tak rasa itu berjaya. Kerana itu akan mengundang kemudaratan kemudian hari sebenarnya. Percaya atau tidak, sesuatu perkara jahat akan dibalas juga, sama ada lambat atau cepat, itu sahaja bezanya. Dan kegagalan akan muncul disitu. Kejayaan sementara saya kira.

Yang ni pula saya tidak berapa suka. Orang yang sentiasa nak menegakkan benang yang basah. Tanpa menerima pendapat orang lain. Tidak pun, menipu orang untuk kepentingan diri individu itu sendiri. Saya tidak rasa orang-orang sebegini patut dicontohi. Selalunya orang-orang begini nak sangat kaya segera. Jadi jangan tertipu dengan Skim cepat kaya atau jualan langsung. Tak pun gores dan menang.

Dan yang last tu, kejayaan itu akan hadir kalau dia berpuas hati dengan apa yang dia kecapi. Tapi ada saja orang yang tak boleh lebih daripada dia. Untuk orang macam ni, dia tak akan pernah senang dengan hidup dia. Dan tak pernah merasa berjaya dalam hidup dia. Jadi ikhlaskan diri untuk membuat sesuatu. Pasti ada kemanisan yang anda rasa dengan apa yang anda perolehi itu.

Jadi apa sahaja yang dikurniakan oleh Allah kepada kamu, hendaklah kamu terima dengan hati terbuka dan ikhlaskan diri anda. Kerana kejayaan itu, kamu yang akan merasainya. Bukan orang lain. Sekian untuk motivasi hari ni. Wassalam.

Nota kaki: Next ulasan dari pandangan Wan Imran

5 comments:

ayin jemin a.k.a ain said...

ya..kita bsyukur dgn apa yg ada.
lg happy.anyway,
thanks for the comment d blog sy ya!

El-Zaffril said...

Ayin: Yer... bersyukur dengan apa yang ada dan berusaha dan terus berusaha... untuk menjadi yang terbaik... bukan membandingkan dengan orang lain...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

paling penting, biarlah kita berjaya di mata yang org kita sayang terutama ibu bapa dan keluarga kita...org len kalu anggap kita tak berjaya sebab tak menepati kriteria yg dowang nak, just said...ADA AKU KESAH?

ngeee... :D

Eazy Izzuddin said...

yup2
btul3x kata bro nuar
huhu
syukur apa yg ada
=D

El-Zaffril said...

Anuar: Kasar sangat la kalau cakap "Ada aku kisah"

Eazy: Betul2...