Wednesday, January 14, 2009

Pilihan anda

Ada seorang pembaca komen di blog saya dalam bahasa jawa "boikot wak jgn x boikot....kabeh2 boikot arek mangan opo wak?", Kabeh2 boikot arek mangan opo wak tu maksudnya semua nak di boikot nak makan apa?

Merene, aku arep ngomong karo kue, ngeleh ejek eneng sego. (mari sini, aku nak cakap dengan kau, lapar masih ade nasi). Hahaha tak larat nak tulis jawa. Karang jenuh semua nak baca.

Encik, banyak alternatif yang kita ada. Kalau inginkan makanan segera seperti yang ada di McD dan KFC, kita ada Marrybrown yang sememangnya dimiliki sepenuhnya oleh Malaysia [klik sini untuk info Marrybrown].

Kalau teringin nak makan hotdog yang ada di A&W, kita ada 1901 Hotdog yang sangat menyelerakan. Sedikit info, 1901 dimiliki sepenuhnya oleh usahawan melayu yang memulakan perniagaan kiosk pada tahun 1997 di Sunway Pyramid [Klik sini untuk info 1901]

Untuk Ice blended, banyak dah orang mula jual Ice blended. Takde masalah untuk mencari Ice Blended. Di kedai mamak pun ada jual. Senang je nak cari.

Piza pun ada je di jual di pasar malam sekarang. Tak pun buka http://resepi.mesra.net. Di situ terdapat resepi-resepi menarik untuk di cuba. Kalau susah sangat, masak je sendiri. Ramli burger ada, sesame bun pun ada jual. Yang sememangnya diakui halal dan dimiliki oleh rakyat malaysia sendiri. Apa susah. Sekarang ni kan zaman berjimat cermat.

Dan mungkin ini masanya anda bertukar perfume, set penjagaan badan, set muka, snek makanan ringan, minuman ringan, mee segera dan lain-lain lagi. Maggi and boleh bertukar kepada Mamee sebagai contoh. Tapi kalau dah ade tu, tak perlu la dibuang ye. Membazir pula nanti, cuma di masa akan datang, selagi anda boleh elakkan dari semua tu, elakkan.

Selagi mana anda boleh elakkan penggunaan barang-barang sedemikian. Elakkan la. Mungkin ada sesetengah barang sememangnya tidak boleh bertukar jenama. Maksud saya di sini, tiada jenama lain yang mempunyai produk seumpama itu maka pada saya itu tidak mengapa. Saya restukan.

4 comments:

farish izaryl @izreez said...

hahha kemen ckp jawa lg kann:p

Unknown said...

yang..

td ingat nak mkn lah mc d tau,
sampai jer kat mc d,
tgk x der org yg mkn atau masuk kat situ pun,
lengang giler,
then barulah i teringat yg kena boikot,
adoilah,
apalah yg nyanyuk sgt,
maklumlah,
byk sgt nak kena fikir,
huk huk huk

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ada signifikan...gud entry! :)

edan coba said...

edan dh start boikot zaff!!
huhu..
zaff??
harap samer2lah kiter nyokong palestin k