Monday, September 01, 2008

Budak Botak

"Salam Ramadhan buat semua umat Islam seluruh dunia"

Terlalu seronok bila Ramadhan menjelma kembali. Terasa cepat sekali Ramadhan datang. Seperti terasa baru menyempurnakan Ramadhan tahun lalu. Bulan yang sangat bermakna bagi diri saya.

Kenapa istimewa? Saya dilahirkan pada 4.15pagi 23 Ramadhan 1402Hijrah. Pergh time mak aku masak untuk keluarga bersahur time tu la aku nak menjengah dunia. Time sibuk-sibuk semua orang nak prepare hari raya, sibuk la plak aku ni kan.

Haha, Apa la agaknya yang Kak Nong (panggilan adik beradik aku yang ke-4 dalam keluarga) complaint time aku nak keluar yer. Masa tu umur dia 12 tahun. Hehe. Tapi dia komplen2 pun dia tetap sayang adiknya ni.

Ramadhan yang paling saya ingati, mungkin ketika berusia 6 tahun. Kecil sahaja waktu tu. Saya telah terkena mercun. Huh, tak dapat saya bayangkan sakitnya ketika itu. Sewaktu tu hampir raya, Kak Mah saya (Yang sulung) balik ke kg. Saya terlalu excited mengejar arah kakak saya tu. Tibe-tibe mercun yang dibakar oleh abang saya meluru kearah saya (jarak saya dengan tempat abang-abang saya bermain mercun agak jauh). Dengan percikan api, mercun tu telah berputar di dada saya. Aduh, sakitnya.

Baju saya koyak dan saya bahagian dada saya melecur. Saya telah dibawa untuk pergi berubat tradisional (Tahun 1988, kampung pulak tu. Hospital jauh). Dan sehingga kini kesannya masih ada. Sizenya, sebesar cd. Syukur cuma di dada. Nikmat saya cuma ditarik di situ

Saya tidak pernah menyalahkan abang-abang saya. Tapi saya tahu yang sejak itu saya tak berminat bermain mercun (mungkin sebelum tu juga saya tidak bermain mercun). Bermain meriam buluh pun tidak berminat. Mahu bunyi mercun yang kuat. Beli saja CD mercun. Bukan susah kan. Argh, semua tu pembaziran.

Haha, sebenarnya aku merasakan yang aku perlu melakukan perubahan. Huhu, so aku decide untuk membotakkan kepala. Bukan atas nazar atau apa-apa. Sekadar suka-suka. Sekali sekala mencuba sesuatu yang lain. For the first time aku cukur kepala aku. Hahaha Aku suka style baru ni.

Sekali sekala melakukan perubahan drastik, apa salahnya kan. Tukang gunting rambut tu cakap kulit kepala aku lembut daa. Sebab tidak pernah dicukur, selalu mencukur janggut dan misai sahaja. Hehehe.

Segan la nak upload picture botak. Kalau nak tengok, datang Sri Serdang k. Boleh aku belanja minum petang sama-sama. Hehehe

No comments: