Saturday, June 21, 2008

Warkah Edy Buat Abah

Abah..abah pegi mana???
…………………………………

Pukol 6.17 pagi..aku mendapat panggilan…tp aku xsempat jawab…aku tgk hp,ade 17 mc..lepas tu kaki par aku call..aku angkat..”edy..abah dah xde..”.bagai nak gugur jantung aku..aku terduduk kat birai katil…aku tergamam..xtahu nak buat ape..namun aku semangatkan diri..aku mandi,solat subuh..solat sunat skali..lepas tu aku kejut romate aku,atip suruh anta g putra lrt..(tq atip..ko bnyk tolong aku..aku xkan lupa jasa ko)..sepanjang perjalanan air mata aku gugur..air mata yg aku simpan sudah lame..tp kali ni aku tewas…aku tidak hiraukan org lain..yg teringat kenangan indah bersama abah…

…………………………………

Abah… Abah ingat x,mase abah ajar edy pegang joran..edy gembira sngt…abah ajar edy pasang tali tangsi..abah ajar ady pasang mata kail..letak umpan cacing..abah pegang tangan edy ajar cara nak lemparkan joran…terasa hangat tubuh abah masih edy ingat..lepas tue joran abah seperti ade yg mengena..abah suruh senyap..tp edy tetap menjerit2 kegembiraan sampai ikan tu terlepas..abah marah edy..edy merajuk..tp kat rumah abah belikan edy air kegemaran edy..air aiskrem soda..best..abah pandai pujuk edy

Abah… Abah ingat setiap kali abah start motor je edy abah kate kat abah “abah..edy nak itot”..abah senyum je..tanda abah bg..edy bonceng belakang..abah kate”edy..peluk kuat2..nnt jatuh”..edy peluk abah kuat..kehangatan tubuh abah masih terasa hingga kini..
…………………………………….

Sampai je kat stesen komuter kajang,aku cepat2 cari teksi..tp aku xdapat sbb time tu org ramai pegi keje..last2 aku naik kete sapu..”bang..hospital kajang bole??”..aku naik..sampai je aku hulur rm50..abg tu pulang rm45..(mak aii..rm5??xsampai 2km pun)..aku malas nak gadoh2..kepala aku hanya pikir ayah aku je…sampai kat sane..abg aku dah tunggu..aku dibawa ke bilik mayat…aku tgk mak tgj tunggu kat sane..aku peluk mak kuat2…aku tak tahan bile tgk mak nangis..aku turut nangis..aku amek yasin..aku bace..dalam hati aku nak je tgk abah mase tu jugak..tp aku xmau nangis depan mayat ayah aku..aku tenangkan diri dulu..

Lepas tu abg aku tnye nak mandikan mayat ke?aku angguk..alhamdulillah..kami 3 adik beradik yg ade kat kl nie mandikan tanpa sebarang kesulitan..ustaz yg beri tunjuk ajar tue kate semuanya lancer..xde ape2 masalah..aku tersenyum..lepas tu angkat lak ke tempat nak kapan…kami angkat pelahan2..letak pelahan..kami kapankan abah..time nak tutup kain last tue,kami diberi kesempatan tuk cium jenazah..mak dulu..pastu abg2 aku..aku last..time tu aku peluk abah puas2..aku kucuk pipi,dahi abah..sejuk…mana kehangatan tubuh abah yg aku rasa selama ini??time tu aku rase nak nangis lg..tp aku tabahkan diri..

Aku teman abah sepanjang perjalanan pulang ke johor..aku xputus2 bace yasin..kadang2 aku terkenang saat2 indah bersama abah..
……………………………………………….

Abah.. Abah ingat x mase edy buat abah marah sngt..mase tu edy buli kawan edy mase balik sekolah..pastu mak die report kat abah..”kecik2 dah jahat..dah besar ko nak jadi apa”..edy ingat lg kata2 tu..abah sebat edy pakai getah paip..teruk gak edy kene masa tue..tp abah jugak yg sapukan minyak lepas tue..abah mintak maap..abah kate abah sayang edy..sbb tu abah xnak anak abah jd org jahat..edy terus peluk abah..edy mintak maap..edy nmpk mata abah berair..

Abah.. Abah ingat x,mase edy lambat balik rumah..lepas tuisyen je edy g rumah kawan edy..edy xcall abah..sampai pukul 630ptg baru edy balik rumah..abah sibuk sngt cr edy satu kampong..sampai pecan abah cari..ingat edy kene culik..mak dah nangis2 kat rumah..edy rase bersalah sngt..edy tau abah sayang edy sngt2

Abah.. Abah ingat x lg mase edy dapat keputusan upsr..biasa la org kampong..anak2 mmg susah nak dapat 5A..time tue edy rase mcm satu kepuasan dapat banggakan abah..edy dapat 5A bah..antara best student kat johor..abah belikan mcm2 untuk edy..edy tau,abah bangga sngt..tp edy kecewakan abah mase pmr..edy dapat 7A je..spm pun same..9A je..tp abah tetap bangga sebab edy yg terbaik dlm keluarga..bile edy dapat masuk UIA je..abah gembira sngt
……………………………………………….

Sampai je kat rumah..semua dah berkumpul…kami solat jenazah…aku kucup kali terakhir dahi abah..aku dapat kepercayaan abg2 lain tuk masukkan jenazah dlm liang lahat..time nak tutup dgn papan..aku renung muka abah buat kali terakhir…aku redha..semuanya dah selamat

Kini semuanya dah berlalu..dah 10 hari abah tinggalkan edy..edy rindu abah…edy nak peluk abah..edy nak kucup tngn abah puas….tp edy tau,semua tu mustahil..

Cume edy nak abah tau…EDY SAYANG ABAH SNGT2…al-fatihah

P/s: Warkah ini di salin tanpa editing dari friendster blog Edy.

No comments: