Thursday, June 12, 2008

Option

Memandangkan aku nak sambung blaja. I have few option untuk cari duit untuk survive selame sambung blaja nanti. Memandangkan ekonomi Malaysia semakin teruk. I need to have few option. Tapi takde la nak buat semua kan. Takkan nak bergantung harap dengan my mum lagi. Yer la, Nak bayar kete, sewa umah, makan lagi, yuran, everything need money. These are just an option which aku akan buat sebahagian saja.
  1. Jadi Graduate Research Assistant (GRA) di UPM. Which memang aku kene apply. Sebab kalau jadi GRA, fees dia akan waive. Keje takde la lama mana. Just 6 hours per week and they paid boleh la untuk makan and everything. Yang penting klau jadi GRA aku takyah fikir lagi pasal tuition fees kan. Tu paling penting.
  2. Buat tutoring kat OUM. Tapi yang ni less confident nak dapat. Sebab aku takde experience teaching. Cume experience in public speaking. Handling meeting. Be a director. The paid is quite good. Sebab tu la aku apply. Baru fill in the form semalam.
  3. As some of the reader know, saya adalah Ejen Insurans dari Prudential and your contribution to Prudential and me would help me a lot. Selain dari tolong my client plan their Money to have saving and protection. Its help me to survive and getting my Master. Kan mulia kerja korang tu. Ade give and take la. Takde la aku nak pinjam duit dari korang and menyusahkan hidup korang. ye tak?
  4. Yang ni macam mengarut sikit which dah lama aku tak buat. Jadi band singer. Walaupun tak banyak. Tapi boleh la. Dulu masa kat MMU pernah juga buat show menyanyi untuk dinner. Tapi dah lama tak menyanyi rasa kekok gak kadang-kadang. Kurang bakat. I need a lot of hardwork to regain my talent. Ape lagi, karaoke la dulu. Bulan depan kalau tak silap ade tournament karaoke kat Bora Ombak Ampang dengan Pru Idol. huhu. Chiayok2.
  5. Jadi Model. haha. Yang ni aku kene buat gak. Dapat dalam 2 job sebulan ok la. Tapi jangan salah anggap. Aku nak jadi commercial model, bukan catwalk model. Sebab shoulder aku and size badan tak cukup besar untuk jadi model catwalk. Plus aku kekurangan 1 inci untuk menjadi model catwalk. Nak jadi pelakon leceh plak nak kene bagi komitmen berhari-hari kat lokasi. Walaupun aku pernah berlakon teater. I need an agency. So start next month kene la selalu pegi casting.
  6. Menulis lagu dan juga lirik. Which is aku tak pernah cube. Dulu masa sekolah pernah tulis sekali. Tapi mana ntah lagu tu. Aku tak sure letak mana. Ni tengah workout 1 lagu. Tapi takkan nak submit 1 lagu je kot. Tak sesuai ok. Kurang-kurang kene anta 10 lagu. Baru la best. Mana tau suh aku buat album ke. Semua lagu aku tulis. Dah try gak hari tu. Tapi sangkut. Weahhhooo. Tak apa, kalau aku terdesak sangat nanti aku tulis.
  7. Tulis skrip drama, filem atau teater. Aku pernah tulis skrip masa blaja dulu. Kat comp lama aku pun ade skrip drama bersiri yang tak abes lagi aku buat. Skrip teater yang aku tulis ntah kat mana ntah. Huhuhu. Bukan senang nak tulis skrip woo. Kene try banyak karektor. Susah wo banyak karetor ni. Kadang-kadang kene jadikan orang sekeliling sebagai pelakon and amek la skrip diorang. Adeh. Susah betul sebenarnye tulis skrip ni.
These are the option I have. Some of my friends encourage me to do all. Tapi tak akan buat sume la. The one which is work I will proceed with. So wish me luck.

Hari ni layan lagu rancak sikit. Sambil tengok cite dalam video klip ni. Tak bape nak paham. Tapi buat-buat paham la cite dia. Klip ni menarik sebab pompuan yang dimadu tu tak menangis teresak-esak. Tapi depa berpakat bunuh lelaki tu. Interesting kan...


1 comment:

fendy_ahmad said...

Sahabat,

Yang tutoring kat OUM tu best gak.. kalau dapat peluang amik lah yek.. saya dah 3 sem diberi peluang, seronok sebab berhadapan dengan orang-orang dewasa yang majoritinya lebih berusia daripada kita, saling berkongsi pengalaman ;)