Thursday, December 25, 2008

Tips Penjagaan Rambut

Hari tu aku ade satu posting aku janji nak share dnegan korang pasal penjagaan rambut kan. Hurm, ni aku bagi satu tips penjagaan rambut guna Minyak Kelapa Dara. Banyak la product dia. Nak tau lebih lanjut klik [sini]. Kalau nak daftar jadi ahli klik [sini]. Tak kene bayar jadi ahli. tapi beli ade diskaun. So tak kisah la korang nak lebatkan rambut ke nak maintainkan rambut ke. Yang penting korang baca la info dia k.

Minyak kelapa dara


Tonik Rambut

Tips/cadangan penjagaan rambut.

1. Semasa mandi petang, syampu rambut secara rata dari permukaan rambut sehingga ke kulit kepala. Kemudian, urut permukaan rambut sehingga ke kulit kepala secara perlahan-lahan dengan menggunakan sikat rambut (sikat bergigi bulat @tumpul, beruskan dengan lembut). Gosokan dengan menggunakan jari secara kasar akan menyebabkan rambut gugur dan rosak. Cuci rambut dan bilas sehingga bersih dengan memastikan tiada buih-buih syampu yang tertinggal pada kulit kepala

2. Kemudian lap rambut yang basah dengan menggunakan tuala bersih secara lembut (jangan beri tekanan atau gosokan yang kuat kepada rambut dan kulit kepala untuk mengelakkan rambut tercabut @ gugur). Selepas lap, biarkan rambut kering dengan sendirinya.

3. Setelah rambut kering, sapukan Minyak Kelapa Dara (Asli) Bio-Asli di kulit kepala secara rata (sebaiknya jam 9.00 malam). Kemudian, biarkan MKD meresap ke dalam kulit kepala dalam jangka masa 2 jam. Proses resapan boleh menyebabkan kegatalan pada kulit kepala. Jika berasa gatal, jangan garu kulit kepala dengan jari, sebaik-baiknya gunakan sikat yang matanya lembut (bersifat berus yang lembut) untuk mengurut kulit kepala dan mengelakkan rambut dari gugur

4. Semasa mandi pagi, rambut boleh dibasahkan dan dicuci tetapi jangan gunakan syampu rambut atau sebarang bahan pencuci yang boleh menyebabkan kekeringan pada kulit kepala (pilih syampu yang sesuai). Selepas mandi, lap rambut yang basah menggunakan tuala bersih dengan lembut. Biasanya, permukaan kulit kepala akan berasa gatal selepas mandi. Bagi mengatasinya, urut kulit kepala menggunakan sikat yang telah dicadangkan secara perlahan-lahan. Biasanya, rasa gatal pada kulit kepala akan hilang dalam masa 1 hari.

5. Gunakan Tonik Rambut Bio-Asli. Sapukan tonik secara rata sehingga ke kulit kepala bagi memastikan kulit kepala dan rambut sentiasa lembap dan subur, seterusnya dapat melindungi permukaan rambut dari sinaran ultra-ungu (UV).

6. Ulangi langkah 1-6 sehingga masalah kelemumur, rambut rosak dan rambut gugur dapat diatasi. Sebaik-baiknya, ulangi langkah di atas sehingga 2-3 minggu.

Cadangan :Teruskan penggunaan Tonik Rambut Bio-Asli sebagai amalan pemakaian harian bagi memastikan rambut sentiasa sihat dan subur.

3 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

another ambassador... :p

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

another ambassador... :p

fendy_ahmad said...

Salam,

Terima kasih sebab banyak berkongsi tips-tips yang bagus.

Sejak akhir ni banyak sahabat saya ni menulis tentang kenangan lalu dan tips tips yang dia amalkan...

Seronok membacanya ! Tenkiu fren ;)