Thursday, May 20, 2010

Dentuman Rasa: Sumpah

“This is a curse!” Keras nadanya saat meluahkan rasa yang terpendam dalam jiwa secara tiba-tiba.

Aku membulatkan mata, terkejut saat mendengar kata-katanya. Tiba-tiba sahaja dia berkata begitu, entah dari mana dia mendapat kekuatan untuk menghina dirinya yang padaku sempurna. Kalau diamati, tiada apa cacat-cela pada wajahnya.

Aku menggali sedalamnya akal fikiran ini untuk membuang segala sumpahan yang diciptanya sendiri. Mata putihnya sedikit merah, menahan air di kelopak mata yang bisa tumpah bila-bila masa sahaja. Aku merenung tajam matanya, tidak pernah sekali dalam hidup aku mendengar kata-kata sedemikian.

“Ini bukanlah sumpahan, tetapi anugerah yang tidak ternilai, nikmat yang Allah kurniakan kepada semua umat manusia. Tidak pernah ada manusia yang sempurna.” Hujahku yang pertama terpacul dari mulutku.

Dia diam, tidak yakin dengan hujahku mungkin. Mungkin hujahku klise padanya, jawapan-jawapan sedemikian sudah biasa didengar dari orang-orang sekeliling.

“Anugerah ini pinjaman Allah. Satu hari nanti, akan kita pulangkan semua. Ia akan diambil sedikit demi sedikit, sama ada kita dalam sedar atau tidak.” Dia masih diam membisu saat mendengar hujahku yang kedua, lirik matanya bisa menggambarkan yang dia belum yakin dengan hujahku itu.

Pantas aku teringatkan besi yang tertanam di pipi kiri dan tulang keliling mata kiri ini, taksub dengan kurniaan Allah. Aku mendengus perlahan terkenangkan kemalangan yang menginjak kesetengah tahun berlalu. Pinjaman itu hanya setakat hari itu

“Yang ini,” Lantas jari telunjukku mengarah ke pipi kiri.

“Dan yang ini,” kularik jariku ke bahagian kelopak mata kiri pula.

“Semua ini adalah nikmat yang sudah di tarik balik.” Bibirnya masih terkancing rapat. Aduh, sukar benar mahu meyakinkan dia akan takdirnya.

“Dan yang ini juga.” Aku tertawa kecil saat menunjukkan rambutku yang semakin menipis, antara aset yang aku selalu bangga-banggakan dulu.

“Semua ini nikmat dan anugerah pinjaman Allah. Sampai masa, akan kita pulangkan kepadaNya semula. Bersyukur dengan apa yang ada.”

Tiada sepatah perkataan pun keluar dari bibirnya selepas sumpahan yang ditunjukkan kepadaku. Sekadar senyuman kecil yang diukir dari bibirnya. Mungkin sekadar mahu menggembirakan aku dengan hujahku yang klise. Aku kehilangan kata-kata. Pantas, hujahku yang terakhir aku keluarkan dari peti minda ini.

“Jangan beranggapan kekurangan pada diri kamu itu adalah sumpahan, tetapi keunikan yang Allah kurniakan kepada kamu yang tidak ada pada oranglain.”

Aku diam menanti reaksinya. Dia tertunduk akur kini dengan hujahku. Sesungguhnya bukan mudah mahu meyakinkan dia, lantas dia mengukir sebuah senyuman. Aku yakin, senyuman itu ikhlas, hadir dari hatinya yang tulus.

18 comments:

MR. SYAH said...

adakah ini sebuah cerita?

akira sendoh said...

da baca...:D

hans said...

ini kisah hidup ekau ke bro?

Unknown said...

kisah betul ke ni?

El-Zaffril said...

Syah: Realiti

El-Zaffril said...

Akira: Thanks

El-Zaffril said...

Hans: Ape yang aku lalui la

El-Zaffril said...

Edy: Realiti juga

Anonymous said...

bersyukur dgn setiap yg tlh Allah kurniakan.. =)

hans said...

mata ko kena apa bro?
masuk besi?
story2
add ym aku ker fb aku ke
nak tahu pasal benda nih

El-Zaffril said...

Cik Seroja: Kenapa manusia sukar terima hakikat apa yang dimilikinya adalah yang terbaik untuk dirinya...l

El-Zaffril said...

Hans: Dalam perancangan untuk menulis kisah besi itu... hahahahha

akira sendoh said...

walla..reality?? msti skt tuh..msk besi..huhu

Suziey Ahmad said...

huk..sape dia tu? sedih plak baca kisah ko nih..sebak dan insaf..btl..nikmat yg kita kecapi sumenye pinjaman sementara..bila ditarik balik baru nk menyedari kehilangan nikmat tu..tp lebih malang kalu org yg masih xmeneyedari pinjaman Allah tetapi asyik menyalahkan takdir..

DatinDiaries said...

lamanya dia menghilang dr Diaries kita.huhuhu..

apa citer skg..sihat ke

El-Zaffril said...

Akira: So far tak rasa ape pun... ahaks

El-Zaffril said...

Suziey: betul kata kau... anyway... dia tu kawan aku...

El-Zaffril said...

Datin D: Selalu je masuk ur diaries... tp jarang tinggal jejak... lately baru free sikit... heheheh