Thursday, August 28, 2008

Seperti Bintang Yang Setia Padaku

Hidup ni tak sah kalau tak gembira. Tidak sah kalau tidak menangis. Tidak sah kalau tak diam. Tidak sah kalau tak senyum. Tidak sah kalau tidak ketawa. Tidak sah kalau tak moody. Tapi aku nampak sentiasa happy. Happy go lucky. Siap ade yang cakap.

Interviewer: "You look so cheerful"
Me: "Do I?"

Tu semua masa menghadiri sebuah interview keje di Bukit Bintang. I made it actually. Maybe because of my self character. Tapi saya dengan baiknye menolak tawaran kerja itu. Saya rasa tak serasi dengan kerja itu.

Tapi bukan semua senang dengan character saya ini. Saya pernah dihambur dalam sms. Pernah juga dimaki depan-depan. Mungkin atas sikap saya.

"Dia jauh lebih mulia dari kau" (petikan sms yang saya terima)

Argh, saya tidak pernah ambil pusing dengan sms sedemikian. Itu sekadar mengambil satu petikan sms. Saya tak pernah marah. Sekelumit dendam pun tak pernah bersarang dalam hati saya.

Tidak berkudis sedikit pun. Sebab saya sedar kedudukan saya yang langsung tidak mulia ni. Saya bukan anak raja. Saya datang dari golongan urban kebanyakan. Berusaha atas tulang 4 kerat ini untuk makan, meneruskan kehidupan.

Terima kasih kerana semua itu membuatkan saya sungguh kuat untuk terus berdiri. Biarlah saya tak kaya. Saya pun tak minta dimuliakan. Cukup la ape yang saya ada. Saya tidak pernah mengeluh. Tidak pernah juga berasa rendah diri. Malah bersyukur dengan apa yang saya ada.

Saya masih juga dengan sikap saya. Berusaha untuk sentiasa senyum sebagai bekalan saya. Sentiasa gembira untuk menggembirakan semua orang. Satu perkara yang saya tidak akan buat adalah menunjukkan perasaan dalaman saya ketika saya sedih. Tapi the eyes can tell la kan. Even my blog pun kadang-kadang ikut mood. Hehe

Bukan senang nak menyenangkan semua orang. Bukan senang nak memenuhi kehendak semua orang. Kalau ade yang membaca komen Anas, saya mungkin seperti ape yang digambarkan. Tapi saya cuma mampu berusaha. Saya senang dengan segala yang biasa, tidak mulia. Tapi saya gembira dengan semua cabaran hidup saya.

26 tahun ni sungguh menggembirakan saya, saya syukur dengan ape yang saya ada tapi sentiasa cube memperbaiki diri. Memang saya tidak boleh menyamai orang lain. Tapi saya masih boleh berusaha untuk mendapatkan ape yang saya mampu capai dengan kemampuan yang saya ada.

Kadang-kadang tengok video sebegini sungguh menginsafkan. Diberi peluang mati tapi hidup semula adalah sangat baik kerana kita akan menggunakan segenap ruang dan peluang yang ada dengan sebaik mungkin. Itu adalah lebih baik dari terus hidup tapi sebenarnya mati.


No comments: