Tuesday, October 19, 2010

Cinta 708: Cinta adalah permainan mungkin. Tetapi kenapa aku tidak pernah menang.

Dari sejak dia menumpang teduh payung emak berniaga, aku tidak ketemunya lagi. Nama itu turut lenyap di makan masa. Memberi ruang untuk diri ini mengenal dunia luar, Mungkin? Tetapi tidak dapat dipastikan kebenarannya. Yang pasti, cabaran hidup sesudah itu maha hebat.

Hari ke sehari aku membuka mata dan belajar erti sebuah kehidupan. Mencari jalan ke hadapan untuk aku terus melangkah dengan yakin. Sehingga sekali itu, tiada istilah cinta dalam hidup aku. Argh, bosan benar dengan cinta-cinta ini.

‘Cinta adalah permainan mungkin. Tetapi kenapa aku tidak pernah menang.’ Aku mengeluh sendirian.

Jujur, aku rajin ke laman sosial friendster (antara yang terawal). Sehingga satu hari ketika aku bekerja di Texas pada tahun 2006, aku menerima permintaan rakan untuk menjadi senarai rakan aku. Aku amati gambarnya satu persatu.

‘Eh, dia lah.’ Aku tersenyum melihat permintaan itu.

Tiada perasaan sudah waktu itu. Hati aku telah mati. Kerana sebuah perkenalan yang telah terjalin lebih kurang 15 tahun ketika itu, aku menerima salam perkenalan semula dengan hati terbuka.

Aku membuka ‘peti masuk’ dan satu pesanan di hantarnya.

“Eh, awak ni abang Natasah kan.”

Selalu begini, ke mana-mana aku pergi mesti aku dibayangi oleh adik aku. Argh, tertekan. Mungkin kerana mereka rapat ketika di sekolah rendah, kerana itu dia mahu mengetahui lebih banyak tentang adik dari diri aku sendiri.

Mengeluh!!!

Sambung esok plak...

1 comment:

shahirahkhairudin said...

cinta adalah sebuah permainan, tapi kenapa aku tak pernah menang? nak curi ini quote .. wohaa!!

owh.. di sini cinta mula mekar kembali.. next!! 709..