Wednesday, October 13, 2010

Cinta 701: Mungkin itu pertemuan pertama kami

Tahun 1991, ketika itu aku dalam darjah tiga. Apalah sangat makhluk kerdil ini bisa mengenal erti cinta. Masih lagi polahan dengan budak-budak sekolah yang lain, nakalnya janganlah cerita. Antara manusia wanted di sekolah katanya.

Hari pertama bertentang mata juga tidak bisa aku ingati. Entah bila. Sesekali berselisih di sekolah tidak pernah aku hiraukan. Mungkin dia baru darjah satu. Aku masih lagi hingusan tahap sinchan belum baligh. Jadi, mana bisa aku ini jatuh cinta.

Setiap kali peperiksaan, keputusan aku biasa-biasa saja. Tidak apa yang boleh dibanggakan. Hanya matapelajaran kegemaran yang mendapat A. Yang lain sekadar pelengkap rasanya.

Tahun itu juga, nama itu aku mula menerpa halwa telinga. Aku mula mengesan nama itu mula hadir dan wujud dalam kehidupan seharian aku.

‘Ah, memang pandai pun. Dari kakak sampai ke adik.’ Telahku dalam hati.

Tidak pernah sekalipun kakaknya dan dirinya terlepas nombor 1 di sekolah. Tidak pernah gagal ditandingi. Aku hanya tersenyum. Kagum.

Itu sahaja yang aku bisa ingati tahun 1991. Itu sahaja.

Bersambung esok.

6 comments:

sepet_bulat said...

along. saspen.
untuk kisah ini haruslah dibukukan oke!!

im anticipating a blook then. :)

malinasiam said...

kisah benar ke apa nie?

attyfir said...

besh..ni..tp to be contiue..lak..

Faizal Sulaiman said...

ahahahahaha..ni kisah benar yer?hehe

adzmarfazami said...

alah long.... cepatlah...

shahirahkhairudin said...

senyum untuk episod pertama..