Monday, October 18, 2010

Cinta 707: Tumpang Teduh Kejap Cik

Sejak meninggalkan sekolah rendah dan sekolah agama, aku membawa haluanku sendiri. Bersekolah menengah di kampung sahaja, itu sahaja yang sesuai untuk remaja kampung seperti aku. Sejak meninggalkan sekolah rendah pada tahun 1994 dan sekolah agama tahun 1995, aku juga tidak ketemunya lagi. Sekadar mendengar cerita-cerita tentangnya di sekolah melalui adik.

Dia success dengan peperiksaan UPSRnya yang membawanya ke Sekolah Menengah Agama Berasrama di Muar. Sejak itu aku tidak ketemunya lagi. Sejak itu aku tidak lagi menerima renungan matanya lagi. Sejak itu aku tidak perlu ‘gementar’ setiap kali berselisih dengannya.

Aku selalu membantu emak berniaga petang di Simpang empat masuk ke kampung. Sumber rezeki sekeluarga, membantu emak adalah perkara yang sangat mengujakan. Dulunya terasa semua itu sangat menyusahkan, menjelikkan dan memalukan. Namun, hari demi hari, pemikiran menjadi lebih dewasa. Membantu emak sangat mengujakan setiap hari, walaupun letih. Namun aku gagahkan juga.

Satu hari, ketika itu tahun 2000 [sukar benar aku mengingati tarikhnya] hujan renyai-renyai yang sekali-sekala lebat turun. Tiba-tiba sebuah motosikal yang di tunggang dua remaja perempuan menyinggah di tempat emak berniaga.

‘Eh, dia.’ Desisku dalam hati.

“Tumpang teduh kejap Cik.”

Dia tersenyum kepada emak, menumpang payung emak berniaga. Emak sekadar membalas senyumannya. Aku pula terkulat-kulat duduk di kerusi sementara menanti pelanggan datang. Tergaru-garu kepala sekali-sekala.

“Nak ke mana?” Tanya emak kepadanya.

“Nak pergi rumah kawan.”

Aku sekadar diam membisu.

Hujan reda, dia menghidupkan motosikalnya lalu berlalu pergi.

‘Diamku tak akan memberikan apa-apa makna dalam hidup.’ Aku tertunduk. Perlukah aku ucap selamat tinggal sekali lagi.

Sambung nanti ye...

1 comment:

shahirahkhairudin said...

kelu.. malu...
awww..