Monday, October 25, 2010

Cinta 714: Dugaan adalah Nikmat Pengajaran

Waktu itu, aku sedang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur. Aku sedang khusyuk melayan perasaan, menikmati keindahan alam ciptaan Allah yang aku dapat lihat sekelumit sahaja. Maha Agung ciptaannya.

Telefon bimbit adik berbunyi.

“Abang, angkat telefon tu.”

Aku tidak berkata apa. Hanya mendengar bait-bait kata dari kakak di hujung talian. Airmata mula bergenang di kelopak mata ini. Talian aku putuskan.

“Kenapa Abang?”

“Mak accident.”

Tanpa berlengah, adik berpatah balik menuju ke kampung halaman semula. Hati ku ditebak pelbagai rasa. Aku mengambil telefon bimbitku. Airmata yang tadi bisa ku tahan, gugur juga akhirnya.

‘Awak, mak saya kemalangan.’ Aku hantar pesanan ringkas itu kepada dia.

Seketika kemudian, aku menyandarkan kepalaku ke kerusi empuk kereta lalu memejamkan mata. Dugaan adalah suatu nikmat pengajaran yang Allah beri kepada setiap hambanya supaya beringat.
Justify Full

1 comment:

shahirahkhairudin said...

done.. next..