Friday, October 15, 2010

Cinta 704: Apa Makna Semua Ini

Sungguh, setiap renungan itu tidak pernah menekan hati ini. Tetapi sentiasa buat aku terbayang-bayang setiap hari. Adakah ini dinamakan cinta? Ah, khatan pun belum lagi. Takkan mahu bercinta pula.

Tapi bayangan renungan itu, membuat aku pelik setiap hari. Kerana aku bisa mengingati renungan itu. Argh, cubalah lupakan dia. Bukan susah mana pun. Malam pejam mata tidur, lenyaplah semua itu dalam mimpi. Tapi bila bangun pagi, mesti aku teringat.

‘Wahai pengawas garang. Kamu garang sangatkah? Kenapa kita tidak pernah berbual sepatah kata pun ya. Tapi kenapa kita mesti bertentang mata ye.’

Aku keliru. Walhal jarak kami bagai langit dengan bumi. Dia permata kesayangan sekolah, permata kesayangan keluarga. Aku pula sekadar mengeluh. Meneruskan hari demi hari.

Hari itu aku buat keputusan untuk pergi ke darat. Ladang nanas yang terbentang luas. Hanya berbasikal ke sana. Jaraknya tidaklah jauh. Sekadar enam kilometer dari rumah mak.

Aku mengambil tempat di pondok yang berhampiran jalan keluar ladang. Tiada siapa pun petang itu. Sayup-sayup angin bertiup. Matahari memancar tidaklah begitu terik. Tiada siapa pun di ladang itu, bukan musim menanam, atau menuai.

Duduk di pondok, aku menyandarkan badan di satu pojok tiang yang mengukuhkan pondok. Mataku melilau memerhatikan sekeliling, sunyi saja kawasan ladang itu. Sekali sekala kelihatan burung tiung berterbangan. Ada juga burung raja udang berwarna biru bermandi manda di becak air. Mungkin menghilangkan kepanasan badan.

Fikiranku menerawang, dalam usia kanak-kanak aku sudah bisa direnung sebegitu. Ah, dua buah tenungan yang mungkin akan aku ingat sehingga mati.

‘Awak, adakah awak akan mengingati renungan yang awak cipta itu. Atau awak akan lupakan ia. Atau ia lenyap dari memori awak.’

Aku mendengus sendirian lalu memejamkan mata dengan badanku yang masih bersandar dengan kaki berselunjur. Dalam pandangan yang gelap aku berbisik pada diri sendiri.

‘Apa makna semua ini...’

Bersambung kemudian erk.

1 comment:

shahirahkhairudin said...

i'm 1st..
wohaaaa!!
eleh.. sekolah pun tak abih lagi..
ekeke..