Monday, June 29, 2009

Motivasi: Kejayaan Perlu ada Target by Wan Abdulhaqq

Salam..

Zaffril, untuk Berjaya sebenarnya banyak perkara perlu dinilai, tetapi bilamana persoalannya disini adalah bertanya bagaimana kita nak ukur kejayaan seseorang. So kenalah ada kayu ukur, yang berfungsi sebagai rujukan aras kepada kejayaan setiap individu.

Contohnya.. kayu ukur disini sebagai perbandingan atau rujukan kepada seseorang itu untuk mencapai kejayaan. Contoh mudah, aku nak Berjaya macam Dato’ Jimmy Choo jadi fahamlah kita bahawa kita nak Berjaya at least mampu terkenal macam beliau dan juga mempunya butik dengan label sendiri.

Sebenarnya juga target memainkan peranan penting dalam ukur kejayaan. Yerla tanpa target aper yang u tak tahu aper yang u nak capai so dengan itu u tak akan tahulah tahap kejayaan u sendiri. So target ini BERGANTUNG pada individu, keadaan, masa dan persekitaran dan ianya biarlah masuk dek akal dan bersesuaian. Untuk senang buat satu target untuk jangkamasa pendek dan satu lagi pula untuk jangka masa panjang. So dengan itu u mampula untuk Berjaya.

Okey u persoalkan even tokey gula dah Berjaya tapi still harga naik. Hello harga naik bukan la disebabkan oleh kejayaan tetapi kekangan ekonomi dunia yang sekarang ni sedia maklum mempunyai masaalah. Tapi kalau ianya tetap jadi persoaalan untuk u cuba u fikir macam ni..

Target pertama tokey gula
- Untuk kaya – then now dia dah Berjaya membuktikan dia mampu kaya dengan hanya jual gula. Then dia kemukakan target baru
- Dah kaya tapi mahu buat saving dan simpan untuk beberapa keturunan dan juga simpan untuk kecemasan pada masa hadapan – so sebab itulah dia still berusaha untuk capat target dia tu
So KESIMPULANNYA.. Berjaya adalah terletak pada diri kita sendiri, nak ukurnya kenalah ada target..

Kalau tak faham call me.. will explain to u

Mamat bernama Wan Abdulhaq ni kalau diberi peluang mengomen, mak ai, panjang berjela dia punye komen. Kalah your abang itu. Nama dia sape erk, hua hua hua (gelak keji sambil guling-guling)

Anyway, saya sebenarnya sangat bersetuju dengan pendapat Abang Wan kita ni. Kita perlu ada target dalam hidup. Sebagai contoh: Sewaktu kecil, anda bercita-cita mahu menjadi seorang juruterbang. At the end, jadi juruterbang, maka anda berjaya di situ. Kalau setakat jadi steward, maka sipi-sipi la kejayaan anda itu.

Anyway, bila dapat komen macam ni. Agak speechless la. komen dia panjang lebar sangat-sangat. Tak terlarat nak melayan komen dia. By the way, whats your number. Kata suruh call. Mana tau orang lain pun berminat nak call gak. Boleh la jadi pakar motivasi, betul tak Abang Wan.

Nota kaki: Banyak project tergendala dek sakit teruk yang menimpa. Doakan penulis sihat seperti sediakala. Amin

9 comments:

Hezesuze said...

sakit teruk??? smlam bsuka ria bgai xhengat...wakakaka larikkkkkkkkss

farish izaryl @izreez said...

wahh ntpremm suda haha

El-Zaffril said...

Hezesuze: Posting ni lama dah letak... baru sempat posting....

Rizz: Hahahahha... nanti i masukkan rizz plak

AniS GalaXy said...

sape x kenal Wan Abdulhaqq...
tiap kata2 dia boley buat si lazer terdiam ye...hehehe

El-Zaffril said...

Anis: Semalam terdiam 4 saat

Cik Nazaitul Nadia @ Cik SesuciQiellah said...

cam kenai jer mamat tue wakakak dak wan kan yang ang bawak g karok tuue wakakaka pemalu orngnyer

El-Zaffril said...

Qiela: Alololo, a'a... nanti next gath aku angkut dia sekali... settle

WaN HaQQ said...

Eyo!!~

Thanks encik zaffril
neway qiela first time jumpa mmg la xleh havoc sgt nanti orang xsuka leh?

El-Zaffril said...

Wanz: Konpem malu2... hehehehehe