Thursday, July 02, 2009

Speeding: Edisi 3.5%... Ada Bran?

Semalam petang aku sempat temankan member aku Syafiq pegi ke Honda Showroom. Dia nak beli kereta la kan. Takkan nak beli seluar dalam. Aku takde la nak cite pasal kete ape yang dia nak beli semua.

For all my readers, korang tau tak interest kereta untuk loan kereta-kereta import dah naik. Cuma kereta buatan Malaysia iaitu proton dengan produa saja yang tak naik (About 3.8%) Anyway masa tanye sales advisor kat Honda, dia kata interest kereta sekarang 3.5% for all imported model.

3.5% sebenarnya tinggi tau. Last year, interest below 2.4%. Kalau last year kau boleh bayar monthly about RM900, Now, monthly akan naik about RM980. Memang la nampak tak banyak, tapi kalau kau kali dengan 9 tahun beza ni. Memang kau akan terkejut. Masa economic crisis hari tu pun naik la gak. Tapi tak banyak. Tapi serius aku terkejut beruk la. Sebab sekarang Bank Negara yang decide all the interest for the bank.

Nak tahu kenapa? Sebab Exora baru keluar. Bila kereta buatan Malaysia ni launch, maka segala interest akan naik. Aku tak tahu la sebab apa. Mungkin diorang nak jaga kepentingan kereta malaysia kot. Bulan 9 ni plak produa nak lancarkan mini MPV juga. So memang interest kereta akan still 3.5% la.

Then petang tu aku telefon la sales advisor kat Toyota, then dia kata, ada promotion untuk model Avanza, Vios, Rush and Hilux. Interest dia 2.88% sahaja. Model lain, sama 3.5%.

So apa korang nak buat kalau interest kete tinggi macam ni? Kalau korang nak beli kereta import. Simpan la duit tu dulu, sebab dijangka tahun depan Interest kereta akan turun. Lepas tu dengar cerita duti import akan turun gak. AFTA pun dengarnya akan berkuat kuasa. So insyallah, harga kereta akan murah sikit tahun depan.

Nota kaki: Pernah tak korang tau yang Malaysia ni land of tax and land of interest paling tinggi? Aku pun tak tahu... Wakakakakkaka

10 comments:

farish izaryl @izreez said...

xsabo nk bli kete ..huho

Unknown said...

x abis abis citer pasal kete jer,
walawei,
hurm....

x per x per,
sy faham...

Hezesuze said...

hape???? nxt year interest kete turun...harusssss akak suh abg pomen beli kete nxt yr je la ek...hehehe

bgus2 n3 ang arini...bravo!

I-sya said...

el.. mmg interest skang dh naik! bab2 AFTA n land interest and tax tuh pun sy tau sket2 la sbb sy bt research pasal nih. ngeee....
(kalo x bt sampai liang lahat pun aku x tau weh...)

NizA said...

ku pun x tau!!!hahaha...

El-Zaffril said...

Rizz: Suzuki swift erk???

El-Zaffril said...

Cik Wanie: sangat teruja bercerita pasal kete ni

El-Zaffril said...

Kak Heze: Tahun depan harga kete murah la

El-Zaffril said...

Camarputih: tuh la... tak ape... saya pun tatau sangat pasal AFTA semua ni... cuma tau sebut je

El-Zaffril said...

Niza: nanti nak beli kete... boleh je minta advice dari el ok