Thursday, July 02, 2009

Motivasi: Nombor dan Kejayaan by Adi Yuseri


Comment 1

Kejayaan lebih senang diukur dengan nombor. Ingat lagi tak kat sekolah...siapa dapat nombor 1 dalam kelas atau tingkatan...dia dianggap berjaya. Kalau siapa yg dapat nombor terakhir secara tidak langsung dia gagal menjadi orang pertama..maksudnya dia telah gagal. Sama juga dalam bisnes...kejayaan lebih mudah diukur dengan nilai kekayaan yg diperolehi. Sekiranya dia kaya raya...duit berjuta...dia dianggap berjaya dan sebaliknya. Hakikatnya kejayaan terlalu subjektif... contoh, dapat mengorat awek dah dikira berjaya bagi seorang romeo. Satu lagi contoh dapat habiskan tesis dikira berjaya bagi seorang siswazah. Kejayaan2 subjektif sebegini masih layak diiktiraf sebagai kejayaan namun sebagai pemudah cara, sistem nombor di jadikan kayu ukur supaya mudah untuk menilai. Dalam dunia materialistik sekarang kekayaan monetary lebih diberi keutamaan. That's why orang yg dah kaya masih lagi meneruskan bisnes untuk memperolehi kekayaan yg lebih banyak. ~Hanya pendapat daripada seorang yg bakal Berjaya

Comment 2

orang yang betul2 di iktiraf sebagai berjaya adalah orang yg ada pengaruh dan dapat mempengaruhi orang2 di sekeliling. Contoh mudah Bill Gates... bagaimana formula dia dapat berjaya dengan memperkenalkan perisian Windows.. kita sedia maklum bahawa Windows bukan perisian yg pertama diperkenalkan pada khalayak umum... Apple Macintosh terlebih dahulu ada dipasaran... namun apabila windows di menemui pengguna dan perisian ini terus mendapat tempat di hati pengguna komputer. Formula nya Windows memudahkan pengguna melaksanakan tugas2 dgn komputer dgn Graphic User Interface (GUI). Dahulu platform Macintosh tidak semudah sekarang...pengaruh Windows tersebar dengan mudah dan menguasai market komputer dunia. Dan Bill Gates sebagai pencetus idea di anggap orang yg berpengaruh didunia dan dianggap orang yang sangat2 berjaya. skop yg lebih kecil, seorang bos yg memudah kerja2 orang bawahan nya eg: bagi panduan, mencetus idea, appreciate kerja2 pekerjanya akan dianggap berpengaruh di kalangan staffnya dan di anggap berjaya.

Manusia secara amnya lebih terdorong kepada benda2 yang mudah... orang yg memudahkan perkerjaan orang lain dgn apa cara sekalipun akan mendapat pengaruh dan dapat membina kejayaan sedikit demi sedikit.

P/s: Kejayaan dari sudut pandangan yang lain...

Comment 3

menggunakan pengaruh untuk kebaikan bersama...win-win situation maa... if success...both are success... and the mastermind even successful.. get it??

Sebenarnya bila aku dapat pendapat yang ni. Terus jadi speechless. Tak tahu nak komen ape dah. Memang kawan aku ni bakal jadi seorang yang berjaya. Sekarang seorang engineer yang berjaya. Hahaha.

Aku tak perlu ulas la kot. Sebab aku rasa dia dah terangkan sangat detail. Jadi kalau nak berjaya, sentiasa berada di nombor 1. Tapi bersedialah kalau dah dapat no 1 tu. Mungkin anda akan jatuh ke bawah.

Nota kaki: Adi, good luck for your Master ok.

6 comments:

Hezesuze said...

xmo jd no 1 nnti glam plak...wakakka

so nak yg sedang2 saje...kikikiki

El-Zaffril said...

Kak Heze: jadi no 1 ni ok... cuma susah nak sustain je...

Adi Yuseri Md. Yusof said...

:p bengong la ko ni zap....i'm shy..shy.. neh

Muhammad Hazimin Wahab said...

adi sorang yg sambung master ker... ::)

El-Zaffril said...

Adi: Biasak la aku... hahahaha... nasib baik aku tak promote blog kau sekali....

El-Zaffril said...

Hazimin: good Luck untuk Sir Hazimin for your master...