Friday, November 25, 2011

Kelemahan Vs Kekuatan

Gambar ini tiada kaitan dengan saya, saya tak hensem



Kehidupan seharusnya menjadi lebih baik.

Aku selalu berfikir negative sejak kecil. Kenapa aku tak pandai macam pakcik aku or even adik aku. Selalu aku fikir kenapa aku tak kuat lari macam jiran aku. Perkataan “Kenapa” selalu bermain dalam fikiran aku.

Tapi bila aku mula memperbandingkan diri aku dengan orang lain menggunakan perkataan kenapa. Aku mula sedar yang aku hanya membuka semua kelemahan diri aku sehingga aku melupakan kekuatan-kekuatan yang ada dalam diri aku.

Sebagai contoh, aku mungkin tak pandai dalam semua matapelajaran, tapi ada matapelajaran yang aku boleh target untuk menuju cita-cita aku. Aku mungkin tak kuat berlari, tapi bila aku bercakap, mak ai. Lajunya kalah suara bertih jagung meletup. Tu mungkin antara sekelumit kekuatan yang menjadikan aku lebih kuat untuk meneruskan hidup.

Tanpa perlu menjadi orang lain. Kita seharusnya menjadi diri kita sendiri. Selalu kita dengar orang bagi nasihat, “Be yourself”, dan aku selalunya membalas dalam hati. “How?” perkataan ni selalu bermain dibenak fikiran aku bila disuruh menjadi diri sendiri.

Ok, aku rasa this how to be ourselves (Simple examples)

Cari kualiti diri yang kita ada dan manfaatkan segala kelebihan yang kita ada dalam segenap ruang hidup kita. Sebagai contoh, kalau anda mempunyai keyakinan yang tinggi. Gunakan keyakinan itu dalam segenap ruang hidup anda. Jangan over confident pula dah la ye. Nanti orang menyampah. Biasa-biasa sudehhh...

Kelemahan diri anda yang anda temui atau discover kata omputih, itu adalah keunikan diri anda, gunakan sebaik mungkin dan jadikan ia satu keunikan yang tidak ada pada oranglain. Sebagai contoh, aku akan menggeletar kalau bercakap dikhalayak ramai. Unikkan menggeletar anda dengan movement. Kire enhancekan kita punya pergerakan la, bergerak sana sini. Mesti kurang nampak menggeletar tangan kan. Haha padahal menggeletar satu badan sudeh

Ini Cuma sebahagian contoh la. Banyak lagi. Aku tanaklah menunjuk sangat. Nanti korang tahu kelemahan aku. Hiks. Till then. Nanti aku share lagi. Tapi ingat, jangan sengaja cari kelemahan orang lain. Tak baik ok.

3 comments:

aku la... said...

so carilah kekuatan dalam kelemahan kan...

I-sya said...

kan...tak baikkan...cr pasal dgn org lain. hiks!

FaizalSulaiman said...

ok long, faizal tersenyum tengok label;

'motovasi kononnya'

haha

kita kena terima siapa keadaan kita sebenarnya.usah bersaing dengan yg lain, kita adalah kita. mana tahu kekuatan kita mampu mencabar yg lain:)

lama dah along tak update blog..