Thursday, November 04, 2010

Cinta 720: Apalah Encik ni. Nak kahwin, tapi tak ada calon

Beratnya rasa hati nak melangkah pergi
Tapi apakan daya aku terpaksa
Buat kali terakhir…

Entah kenapa lagu itu bersiulan di bibir ini tatkala melangkah pulang dari kenduri korban dirumahnya. Mungkin aku memang terpaksa melangkah pergi. Mungkinkah?

Pulang semula ke Kuala Lumpur, hidup menjadi sepi dan kosong. Seperti biasa, setiap hari ke kampus pagi sehingga ke petang. Malam pula banyak dihabiskan dengan kawan-kawan serumah. Hidup tiada apa yang menyeronokkan. Mungkin takdir untuk sendiri.

Aku mengeluh sendirian. Sekali sekala merenung masa hadapan yang masih samar-samar.

“Encik, bila encik nak kahwin?” Salah seorang pelajar aku bertanyakan soalan.

“Tahun depan.”

“Serius?”

Aku mengangguk, sama ada jawapan itu betul-betul akan menjadi kenyataan atau tidak belum dapat aku pastikan.

“Tahun ni tahun 2009, jadi Encik nak kahwin tahun 2010? Encik biar betul?”

Aku mengangguk lagi lalu tersenyum. Tiada sepatah kata pun mampu keluar dari bibir ini. Hanya bahasa wajah yang bisa aku gambarkan untuknya.

“Sungguh? Habis tu encik dah ada calon?”

Aku menggeleng kali ini. Sungguh, aku memang tiada calon untuk dikahwini. Memang itu rancanganku awalnya, 2010 adalah tahun yang paling sesuai untuk aku mendirikan rumahtangga.

“Apalah Encik ni. Nak kahwin, tapi tak ada calon.” Lantas pelajar itu tertawa.

Aku hanya tersengih seperti kerang busuk, malu sendiri ditertawakan oleh pelajar aku itu.

Bersambung petang nanti kalau sempat...

1 comment:

Fariz (EE UPM) said...

mesti lina yang tanye nie...