Wednesday, December 07, 2011

Kamu Adalah Apa Yang Kamu Makan

Sambungan ceramah maal hijrah...

Gambar ini diambil di http://sixthseal.com/



Maka Ustaz ini menyambung, sumber rezeki yang halal memainkan peranan yang penting dalam kehidupan. Percayalah, berilah anak-anak kamu sumber rezeki yang halal, nescaya teranglah hati anak-anak kamu. Maka ustaz ini berkongsi cerita ketika forum berlangsung. (Ustaz ini adalah seorang pakar motivasi dalam mendidik anak-anak).

Ada seorang kanak-kanak yang telah hadir selama 3 hari 2 malam untuk kursus motivasi yang dianjurkan oleh ustaz ini. Maka pada hari terakhir sebelum pulang ke rumah masing-masing, Ustaz ini telah mengambil sebatang pen dan kertas dan memberi kepada setiap peserta. Sessi ini cukup mudah, peserta-peserta diberi masa selama lebih kurang 15 minit untuk menulis segala apa yang telah dipelajari sepanjang kursus motivasi sekurang-kurangnya 10 ayat.

Maka semua pelajar ini mula menulis apa yang telah dipelajari dengan bersungguh-sungguh. Sambil berjalan-jalan, tiba-tiba matanya tertancap kepada seorang kanak-kanak. Masa sedang berjalan dan tinggal lagi 5 minit. Lalu dia menghampiri kanak-kanak itu dan berkata, “Tulis sahaja apa-apa yang kamu pelajari sepanjang tempoh ini.” Kemudian dia meninggalkan kanak-kanak ini dan seterusnya melihat hasil-hasil ilmu yang telah peserta-peserta ini perolehi.

Dua minit sebelum masa tamat, dia menghampiri kanak-kanak itu semula dan melihat pada kertas kanak-kanak itu. “Astagfirullahalazim, kenapa kamu tidak tulis lagi? Tulislah, dah tinggal dua minit ni. Dua ayat pun jadilah.” Lalu dia pergi meninggalkan kanak-kanak itu semula.

Beberapa saat sebelum tamat, dia menghampiri kanak-kanak itu semula. Maka dia pun bertanya kanak-kanak itu. “Kenapa tidak tulis, sikit pun kamu tidak mendapat apa-apa manfaat di kursus ini?” Kanak-kanak itu hanya menggelengkan kepalanya. Nyata, hanya kertas kosong sahaja yang dihantar. Dia tidak menerima apa-apa manfaat dari kursus itu.

Maka soalan pertama yang keluar dari mulut ustaz ini, “Ayah kamu kerja apa?”. Maka kanak-kanak ini pun nyatakanlah kerja ayahnya (saya tidak mahu menyatakan kerana takut ada sentimen jawatan pula walaupun hanya segelintir mereka yang berjawatan sedemikian terlibat). MasyaAllah, maka Ustaz ini dapat mengagak apa yang si ayah ini sudah buat terhadap sumber rezekinya. MasyaAllah, si Ustaz ini menangis.

Maka ustaz ini berpesan sebelum mengakhiri ceramahnya, carilah rezeki yang halal. Kerana setiap rezeki yang kita semua cari, maka kesannya akan terserlah pada anak-anak.



Nota kaki: Semoga kita mendapat manfaat kepada setiap penyampaian ustaz ini. Sekian

1 comment:

MR. SYAH said...

ceramah yg bagus.. klu mkn dari sumber yg haram klu makanan bleh jadi darah daging..