Friday, December 23, 2011

Dentuman Rasa: Usaha

“Kau menyesal dengan apa yang kau ada?” Aku merenung tajam ke dalam matanya.

“Tidak.”

“Jangan pernah menyesal, kerana apa yang kita miliki ini tak akan berkekalan. Allah itu Maha Adil. Tak semua di dunia ini kita akan dapat. Hatta harta dunia pun di bahagi-bahagi seadilnya.”

“Itu aku tahu.”

Dia menyandarkan bahunya ke dinding sambil duduk bersila di ruang tamu rumah bujang yang tiada berperabot.

“Habis tu apa yang kau kecewakan.”

“Aku kurang berusaha untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya.”

“Apalah kau ni, itu pun takkan nak kena ajar. Kau patut tahu bukan, setiap usaha itu akan menerima balasan yang setimpal.” Aku mula membebel.

“Aku juga tahu itu.”

“Habis tu?”

“Aku mengantuk, mahu tidur.”

Dia bangun dan berjalan melepasi aku menuju ke kamar tidur rumah bujang di bahagian hadapan. Aku menjengah jam, sudah menghampiri 3.00 pagi. Aku menggelengkan kepala. Tanpa aku sedar, aku di bawa merewang oleh masa ke daerah-daerah yang tiada faedahnya. Seharusnya aku lebih menghargai masa yang singkat ini.

“Astagfirullahalazim…”

No comments: