Friday, December 09, 2011

Restu, Apalagi Salam Cium tangan

Hari ini tiada ilustrasi ya, Maaf

Saya sangat suka berceloteh kan. Sambil-sambil menasihat orang. Haha, oklah. Tambah lagi. Mari kita membebel lagi. Eh salah. Mari kita tambahkan ilmu dan perbaiki diri.

Dah sarapan, dah baca Al-Quran, dah bagi rezeki yang halal tu. Bagi restu kat anak nak pergi sekolah. Bukan susah pun nak bagi restu kat anak ni. Salam, suruh dia cium tangan, cium pipi kiri kanan, last sekali cium dahi. Nampak macam benda tu tak adalah besar sangat. Tapi memberi impak yang besar kepada anak-anak ketika mereka mula melangkahkan kaki keluar dari rumah hingga masuk semula ke rumah.

Janganlah pula, “Anakku, sarapan dah tersedia. Nanti jangan lupa sarapan. Duit belanja ada atas meja depan TV. Mak dengan abah nak landing kejap. Masuk kerja pukul 9. sekarang baru pukul 6.45.”

Kesian anak tu kan. Jadi nak sambung bangkong (bahasa jawa yang maksudnya tidur sampai matahari naik) sampai pukul 12 baru nak masuk office pun tak apa. Janji beri restu pada anak-anak. InsyaAllah, senang ilmu diterimanya.

Ada lagi ke tipsnya lepas ni. InsyaAllah. Ada lagi. Sikit-sikit kita belajar. Lama-lama, banyaklah yang kita boleh amalkan. Tak susah nak buat, tapi berat pula nak amalkan bukan. Amin, semoga kita semua mendapat rahmat dunia dah akhirat.

No comments: