Wednesday, December 15, 2010

Dentuman Rasa 725: Keturunan

Aku melangkah malas ke Klinik, ditebak dengan kepanasan badan yang menggila. Dari duduk di rumah, baik aku ke klinik berhampiran mendapatkan rawatan. Bisa juga mendapat sijil cuti sakit.

Dari kaunter pendaftaran, aku terus duduk menunggu giliran untuk diberi rawatan oleh doktor bertugas.

Pintu utama klinik di kuak. Kelihatan seorang pemuda berusia lingkungan 25tahun bersama seorang wanita sedang memimpin seorang warga emas yang aku kira berusia lingkungan 80tahun masuk ke Klinik dan ke kaunter pendaftaran. Perlahan-lahan mereka melangkah masuk ke dalam Klinik.

Aku memandang penuh rasa minat. Bagaimana penuh sabar kedua orang muda itu melayan karenah wanita yang aku kira neneknya yang menghampiri seabad usia.

Lelaki itu memandang aku lalu tersenyum, nyata apa yang dilakukannya itu ikhlas. Jelas terpancar keikhlasan dari anak matanya. Selesai mendaftar, perlahan-lahan dia memimpin nenek tua itu berjalan menuju ke bilik rawatan.

Aku terus memerhati lalu memberi sebuah senyuman kepada kedua pasangan yang sedang memimpin neneknya. Setelah melepasi diri ini, aku terus menyandarkan tubuhku ke dinding sekali dengan kepalaku. Aku pejamkan mata ini.

‘Bagaimana agaknya kalau usia ini dipanjangkan sehingga lebih 60 tahun dan bagaimana pula dengan anak cucu aku nanti? Adakah mereka akan melakukan perkara yang sama?’ Desisku dalam hati.

Airmata jantan aku tahan-tahan agar tidak gugur membasahi pipi. Sungguh, aku merasa bangga. Untuk pertama kali aku melihat sebuah realiti kehidupan yang selama ini hanya terlihat di kaca televisyen benar-benar berlaku di hadapan aku.

“El-Zaffril.”

Aku bergegas bangun dan ke bilik rawatan setelah nama aku dilaungkan. Aku teringin mahu melihat mereka memimpin tangan nenek itu keluar.

‘Yang tadi pun sudah bisa membuat aku berbangga.’

Aku tersenyum saat memulas tombol pintu bilik rawatan. Tiada apa harta yang lebih berharga selain anak keturunan yang baik-baik.

2 comments:

MR. SYAH said...

kurang faham sket.. heheh..

Dzu Aamal said...

niey novel ke ?? huhu . awk dgn apezs kn buat novel .. eyh , yeke ? huhu .. bes la .. bgus org muda tu :)