Friday, March 22, 2013

Dentuman Rasa: Tercabar


Sungguh, saya merasa tercabar. 

‘Melakukan sesuatu yang biasa-biasa buat apa? Kalau nak buat, biar sehabis baik. Jadi manusia luar biasa. Buat apa mengumpul sesuatu yang biasa-biasa tanpa bisa memberi impak yang besar dalam hidup kamu.’

Saya terkesima sebentar. Ada betul bait-bait katanya. Kalau saya mahu melakukan sesuatu, buatlah sehabis baik. Kalau sekadar melepaskan betuk ditangga, buat apa.

“Kau memang kejar timing ke?” Dia memandang ke arahku.
“A’ah, timing tu penting pada aku.” Aku menunduk. Pada aku, masa dan tempat atau kedudukan aku ambil kira.
“Kalau aku tak kisah pun, janji habis lari.”

Aku senyum sahaja. Setiap orang ada kehendak dan kemahuan berbeza. Aku mahukan sesuatu yang lain. Dia ada kehendak dia sendiri. Sesungguhnya pangkat, kedudukan, sanjungan tu adalah dunia semata-mata.

No comments: