Thursday, October 01, 2015

Jepun Osaka Chapter 2: Touchdown di Osaka

Yer, nervous sebenarnya datang ke Jepun. Pertamanya, bahasa Jepun sumpah tak tahu. Dan orang Jepun hanya segelintir kecil yang boleh berbahasa Inggeris. Itupun kebanyakkannya bekerja sebagai pengalih bahasa. Tapi jangan pandang enteng dengan kelemahan mereka berbahasa inggeris, aku pun speaking gagap. Haha. Anyway, simple english InsyaAllah, mereka faham dan make sure cakap dengan perlahan. Bukan suara yang perlahan. Tapi tahap kelajuan.

Malaysia Airline A330 sharkleet

Kansai Airport (Source google)

 Inilah Densha (Source google)

Anyway, touch down jam 8:15am macam tu la. Buat resident card dekat sejam. Settle semua, terus lepak di airport kejap layan WiFi. Update kat family and company yang dah selamat touchdown. Kang diorang ingat aku hilang ke mana kang. Cari Japan socket adaptor, dengan LAN cable. Sumpah lupa gila yang tu.

Terus naik Densha ke Sugimoto-Cho yang memang aku tak tahu kat mana tempatnya. Membaca instruction and comparing the station name dalam Kanji. Seksa rupanya. Dan berjaya sampai di Sugimoto-Cho.

Tapi bila keluar station, aku blur, tak tahu dah kat mana. Nasiblah badan kan. Terus tanya awek tu dengan bahasa Jepun yang aku tak berapa tahu. Main hantam saja. Finally dengan bantuan orang sekeliling, berjaya la mencari jalannya. Berjalan kaki almost setengah jam. Dengan beg galas dalam 7kg, luggage 33kg plus bag laptop. Setiap 10meter berhenti ya. Penat.

Ok, nanti sambung lagi ya. Nak makan. Lapar. Haha

Inilah sekolahku, Kansai Kenshu Centre

View from the back 1

View from the back 2

No comments: